Rahalla on väliä

Tuoko raha onnea?

Opit

  • mitä raha on ja miksi sitä on hyvä olla
  • ymmärtämään oman talouden merkityksen tärkeänä elämän osa-alueena
  • vertaamaan ja laittamaan tärkeysjärjestykseen haluja ja tarpeita
  • vertailemaan eri ostosvaihtoehtoja
  • ymmärtämään, mitä heräteostokset ovat ja mitä valinnan hinta tarkoittaa.

Avaintermit

  • raha
  • halut
  • tarpeet
  • heräteostos
  • oma talous
  • valinnan hinta
  • Miksi Jarkko päätyi ostamaan jotain, mitä ei ollut etukäteen suunnitellut?
  • Minkälaisia neuvoja olisit voinut antaa Jarkolle, ennen kuin Jarkko päätyi tilaamaan sormukset?
  • Oletko sinä joskus mainoksen nähtyäsi päätynyt ostamaan nopeasti jotain, mitä et lopulta tarvinnutkaan? Jouduitko silloin luopumaan jostain muusta, mitä olit ehkä pidempään suunnitellut hankkivasi?
  • Olisiko Jarkko voinut toimia niin, että hän olisi voinut hankkia sekä uuden polkupyörän kumin että älysormuksen?
  • Miksi Fannin perustelut eivät riittäneet Jarkolle? Miksi joskus voi olla vaikea vakuuttaa kaveria omasta mielipiteestään?
 
 

MiniZaldo 1.testi

Miten Jarkko mielestäsi toimi? (1-5 tähteä)

1 tähti: Erittäin holtittomasti.

2 tähteä: Olisi ehkä voinut miettiä hieman enemmän.

3 tähteä: Ymmärrän kyllä Jarkkoa, älysormukset ovat huokuttelevia.

4 tähteä: Varsin fiksusti, pyöräily ei ole muutenkaan järkevää.

5 tähteä: Erittäin fiksusti, nopeat ostopäätökset ovat tie onneen.


1.1 Tuoko raha onnea?

Mitä rahalla voi tehdä?

Rahalla voidaan vertailla tuotteiden ja palveluiden arvoa. Ostoksen hinta taas kertoo summan, jonka myyjä pyytää ostajaa maksamaan.

Rahaa käytetään, kun ostetaan esimerkiksi karkkia kaupasta. Eli rahaa voi vaihtaa karkkiin. Jos rahaa ei olisi, pitäisi käydä vaihtokauppaa tuotteilla tai palveluilla. Elokuvalippu pitäisi ostaa popcornin siemenillä tai tiskaamalla astiat. Ja jotta lipun voisi ostaa, pitäisi tietää kuinka monta siementä yksi lippu maksaa.

Mitä hyötyä rahasta on?

Elämään ja jokaisen omaan talouteen raha vaikuttaa kahdella tavalla:

Rahalla voi ostaa ruokaa, vettä, sähköä, suojaa, puhtautta, terveyttä, yhteydenpitovälineitä muihin ihmisiin ja muuta turvaa.

Rahalla voi ostaa itselle mieluisia ruokia, herkkuja ja tavaroita, opiskella, matkustella, auttaa muita ihmisiä sekä tehdä muita itselle tärkeitä valintoja.

Kenelläkään ei ole liikaa rahaa

Rahaa ei ole kenelläkään rajattomasti. Kukaan ei voi saada kaikkea mitä haluaa, vaikka mainokset ja muut ihmiset niin väittäisivät ja yrittäisivät saada meidät ostamaan kaikkea mahdollista.

Siksi on tärkeää miettiä, mikä on itselle tärkeää ja mikä ei. Tällöin rahaa säästyy ja riittää itselle tärkeisiin asioihin.

Tehtävät

Tehtävä 1

Auta Jarkkoa valitsemaan, mitä rahalla voi tehdä tai ei voi tehdä.

 

Tehtävä 2

  • Tehdään 3-4 oppilaan ryhmässä.
  • Luokkasi on järjestämässä koulun myyjäisiä ja mietitte myytävien tuotteiden hintoja. Mokkapalojen hinnaksi on ehdotettu 1eur / kpl. 
  • Pohtikaa, mitkä kaikki tekijät vaikuttavat myytävän tuotteen hintaan.
  • Onko ehdotettu hinta liian kallis, halpa vai sopiva? Vaikuttavatko raaka-aineiden hinta ja leivontatyö hintaan?
  • Kirjoittakaa ylös lyhyet perustelut pohdinnastanne ja valmistautukaa jakamaan ne muun luokan kanssa.
  • Tehdään itsenäisesti tai pareittain.
  • Tutkikaa uutista viikkorahasta. 
  • Selvittäkää, kuinka paljon 10-vuotiaat saavat keskimäärin viikkorahaa? Entä 12-vuotiaat?  
  • Mikä on mielestänne sopiva määrä viikkorahaa ja miksi?
  • Kirjatkaa vastauksenne ylös ja valmistautukaa jakamaan ne muun luokan kanssa.
  • Tehdään 3-4 oppilaan ryhmässä.
  • Ryhmällä on käytössään 100€ ja ryhmän tulee järjestää mahdollisimman mukava iltapäivä yhdessä. 
  • Keskustelkaa yhdessä eri ohjelmavaihtoehdoista ja laatikaa ohjelmasta suunnitelma. Huomatkaa myös, että mikäli päätätte mennä esim. elokuvateatteriin, maksavat myös matkat ehkä jotakin – huomioikaa nämä suunnitelmassanne.
  • Pohtikaa, mitä teette ja missä. Jäättekö koulun pihalle vai ostatteko koko rahalla karkkia ja poppareita?
  • Kirjatkaa vastauksenne ylös ja valmistautukaa jakamaan ne muun luokan kanssa.
  • Tehdään itsenäisesti tai pareittain
  • ”Raha tuo turvaa” on tuttu sanonta. 
  • Pohtikaa, mitä sanonnalla tarkoitetaan? 
  • Mitä kaikkea rahalla voi saada? Mitä rahalla ei saa? Miksi rahaa on hyvä olla säästössä? 
  • Laatikaa pohdinnan tuloksista tukisanalista, ajatuskartta tai esimerkiksi videoblogi.
  • Tehdään pareittain tai 3-4 oppilaan ryhmissä
  • Tehdään pari- tai ryhmäväittely, jossa toinen väittelijä on sitä mieltä, että raha tuo onnea, toinen taas sitä mieltä, että raha ei tuo onnea. 
    1. Valmistautukaa 5-10 minuuttia ja kirjoittakaa perusteluja oman väitteenne tueksi.
    2. Väitellään! Ope tai luokkakaveri toimivat puheenvuorojen jakajana.
    3. Mitä opittiin? Kumpaa väitettä oli helpompi puolustaa, mitä itse ajattelet?

1.2 Haluutsä vai tarviitsä sen?

Halut ja tarpeet?

Halut ja tarpeet ovat kaikkien tekemiemme ostopäätösten taustalla.

Tarve tarkoittaa jotain asiaa, mitä ilman et voi elää, kuten esimerkiksi ruokaa, vettä tai kattoa pään päällä. Halu taas tarkoittaa jotain mitä haluaisit, mutta jota ilmankin voit hyvin olla. Kuten esimerkiksi leluja, karkkeja, tarroja tai viimeisimpiä muotivaatteita.

 

 

 

 

Muut ihmiset saavat meidät haluamaan asioita

Tutkimusten mukaan mainokset, kaverit ja julkisuuden henkilöt vaikuttavat vahvasti ostopäätöksiin.

Jos siis näet parhaalla kaverillasi tai ihailemallasi henkilöllä jotain kivaa, alkaa sinun todennäköisesti tekemään mieli saada sellainen itsellesi. Vaikka et sitä varsinaisesti tarvitsisikaan.

Tunnista juuri sinun halut ja tarpeet

Muiden ihmisten halut ja tarpeet vaikuttavat omiin haluihin ja tarpeisiin. Sen vuoksi on tärkeä oppia tunnistamaan, mikä on itselle tärkeää sillä hetkellä kun tekee mieli ostaa jotain.

Heräteostokset (nopeat päätökset ostaa jotain, mitä et ajatellut ostavasi) ovat erityisen vaarallisia oman rahankäytön kannalta ja saattavat harmittaa ostosten jälkeen.

Tehtävät

Tehtävä 1

Erottele toisistaan halut ja tarpeet.

MiniZaldo 1.2.1
Kotiavaimet
Sukat
Purkka
Kaulakoru
Vessapaperi
Ruoka
Radio-ohjattava auto
Saippua
Jäätelö
Karkki
Konsolipeli

Tehtävä 2

Valitse onko kyseessä fiksu ostaja vai heräteostaja.

MiniZaldo 1.2.2
Ostan heti kun siltä tuntuu
Vertailen hintoja
En välitä hinnasta
Ennen ostoa kysyn itseltäni tarvitsenko vai haluanko sen
Vertailen tuotteita
Ostan sen mikä kaverillakin on
Huomaan jos mainokset yrittävät vaikuttaa minuun
Ostan uusimmat ja hienoimmat jutut mitä mainoksessa näytettiin

  • Tehdään pareittain tai 3-4 hengen ryhmissä.
  • Valitkaa joku tällä hetkellä oleva puhelinmalli tutkimuksen kohteeksi. Selvittäkää sen jälkeen netin käytettyjen tuotteiden myyntipalvelujen, kauppojen sivujen ja hintavertailusivujen avulla mitä valitsemasi puhelinmalli maksaa eri kautta ostettuna.
  • Apunasi ovat esim. seuraavat sivustot: www.tori.fi, www.huuto.net, www.hintavertailu.fi, www.k-ruoka.fi, www.prisma.fi, www.verkkokauppa.com
  • Kirjatkaa ylös kalleimman ja halvimman tuotteen hinta sekä tuotteiden myyjät. Esitelkää tutkimuksen yhteenveto koko luokalle.
  • Tehdään itsenäisesti tai parin kanssa.
  • Yle on julkaissut artikkelin mainonnassa yleisesti käytetyistä keinoista
  • Lue artikkeli läpi ja poimi tekstistä markkinoinnin keinoja, joilla meihin vaikutetaan
  • Kirjaa ajatuksesi ylös ja valmistaudu esittelemään ne luokalle.
  • Tehdään 3-4 hengen ryhmissä.
  • Minkälaisia heräteostoksia olette viimeksi tehneet? Minkälaisia ajatuksia se herätti seuraavana päivänä ostoksen jälkeen ja minkälaisen heräteostoksen luulette seuraavaksi tekevänne?
  • Keskustelkaa ja pohtikaa yhdessä, miten seuraavien kysymysten itseltä kysyminen vaikuttaisi heräteostoksiin ennen niiden tapahtumista:
    • Tarvitsenko todella sitä?
    • Kuinka kauan voin käyttää ostosta?
    • Ostanko sen, koska näin siitä mainoksia?
    • Ostanko sen, koska kaverini osti sen tai suositteli sitä?
    • Ostanko sen tehdäkseni muihin vaikutuksen?
  • Kirjatkaa vastauksenne ylös ja valmistautukaa jakamaan ne muun luokan kanssa.
  • Tehdään itsenäisesti tai pareittain.
  • Jonkun halu voi olla on jonkun toisen tarve. Joku voi tarvita jotain, kun taas joku toinen haluaa toisenkin vaikka hänellä on jo yksi. Esimerkiksi voi olla niin, että tarvitset uudet kengät vanhojen ainoiden kenkiesi jäädessä pieniksi. Samaan aikaan joku toinen voi haluta uudet kengät, vaikka hänellä onkin jo kolmet sopivat kengät.
  • Keksikää esimerkkejä tällaisista asioista, kirjatkaa vastauksenne ylös ja valmistautukaa jakamaan ne muun luokan kanssa.

1.3 Kaikella on hintansa

Valinnat ovat luopumista

Jokaisella valinnalla on hintansa eli vastineeksi jonkun asian saamisesta joudut myös luopumaan jostain. Et esimerkiksi voi samaan aikaan mennä kaverin luokse pitämään hauskaa ja tehdä kotona läksyjä.

Valinnalla on hintansa

Jos sinulla on viisi euroa rahaa ja päätät ostaa sillä jäätelön, et voi samalla rahalla ostaa enää uusia kyniä. Tätä kutsutaan valinnan hinnaksi. Valinnan hinta pitää sisällään kaiken sen, mistä joudumme luopumaan saadaksemme haluamamme.

Mitä isommasta hankinnasta on kyse, sitä useammin pitää muille asioille sanoa ei. Jos haluat esimerkiksi uuden polkupyörän (joka voi maksaa useita satoja euroja) niin paras keino rahan säästämiseksi on jättää ostamatta usein toistuvia, pienempiin haluihin pohjautuvia ostoksia. Kuten esimerkiksi karkit ja limut.

Tehtävät

Tehtävä 1. Peliin vai synttäreille?

Tehtävä 2. Ruutu- vai kotityöaikaa?

Tehtävä 3. Leffaan?

Tehtävä 4. Ostoksilla

  • Tehdään itsenäisesti tai kaverin kanssa.
  • Vanhemmat pyytävät usein lapsiaan auttamaan eri asioissa tai tekemään itsenäisiä kotitöitä. Osa lapsista saa viikkorahaa vastineena kotitöistä, osan ei tarvitse tehdä töitä viikkorahan eteen ja osa ei saa ollenkaan viikkorahaa.
  • Miettikää vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
    • Miksi vanhemmat eivät tee kaikkia kotitöitä itse?
    • Pitäisikö lasten tehdä kotitöitä? 
    • Mikä on liian paljon ja mikä sopivasti kotitöitä? 
    • Mistä töistä pitäisi saada palkkaa ja mistä ei? 
    • Mikä voi olla tekemisen tai siitä kieltäytymisen valinnan hinta lyhyellä ja pitkällä aikavälillä?
  • Kirjatkaa vastauksenne ylös ja valmistautukaa jakamaan ne muun luokan kanssa.
  • Tehdään pareittain tai 3-4 oppilaan ryhmissä.
  • Tehdään pari- tai ryhmäväittely, jossa toinen väittelijä on sitä mieltä, että pahojen päivien varalle ei tarvitse varautua vaan kannattaa elää hetkessä ja käyttää kaikki rahat heti. Toinen on taas sitä mieltä, että kyllä vain, säästäminen pahan päivän varalle kannattaa ja on viisasta.
  • Valmistautukaa 5-10 minuuttia ja kirjoittakaa perusteluja oman väitteenne tueksi.
  • Väitellään! Ope tai luokkakaveri toimivat puheenvuorojen jakajana.
  • Mitä opittiin? Kumpaa väitettä oli helpompi puolustaa, mitä itse ajattelet?
  • Tehdään itsenäisesti tai kaverin kanssa
  • MTV on tehnyt uutisen liiallisen ruutuajan vaikutuksesta lapsiin. 
  • Miettikää, mikä liikaa sosiaalista mediaa käyttävien tai pelejä pelaavien lasten tapauksissa voi olla heidän tekemänsä valinnan hinta. 
  • Kirjatkaa ajatuksenne ylös ja valmistautukaa jakamaan ne muun luokan kanssa.