Paikoillanne,
valmiit, suunnittele!
Unelmista tavoitteisiin
Opit
- asettamaan lyhyen ja pitkän aikavälin säästötavoitteita
- ymmärtämään säästötavoitteiden asettamisen tärkeyden
- hahmottamaan, mitkä seikat voivat vaikuttaa omiin osto- ja säästöpäätöksiin.
Avaintermit
- unelmat
- tavoitteet
- suunnitelmat
- säästötavoite
- talouden suunnittelu
- Miksi Jarkon oli taas vaikea vastustaa kiusausta?
- Millaisen säästösuunnitelman Jarkko olisi voinut tehdä, jotta hän saisi säästettyä polkypyöränkumiin?
- Entä voisiko Jarkko tehdä sellaisen säästösuunnitelman, että hän säästäisi samalla sekä polkupyöränkumiin ja silti voisi silloin tällöin ostaa itselleen jotain muuta mukavaa, kuten karkkia?
2.1 Unelmista tavoitteisiin
Elämä syntyy unelmista
Jokaisella meistä on omia unelmia. Unelmat voivat liittyä esimerkiksi kavereihin, perheeseen, eläimiin, kouluun, työhön, harrastuksiin tai erilaisiin hankintoihin ja elämyksiin.
Joku voi unelmoida parhaasta kaverista, toinen uudesta puhelimesta, kolmas omasta koirasta ja neljäs matkustelusta ulkomailla.
Unelmista tavoitteisiin
Tavoitteet ovat unelmia, joilla on suunniteltu aikataulu. Unelmat ja haaveet jäävät usein vain haaveilun tasolle, jos niitä ei ole valmis tarkentamaan ja niiden eteen ei ole valmis tekemään työtä. Tavoitteet voivat aikataulun lisäksi sisältää esimerkiksi tavoitteen saavuttamiseksi vaadittavan raha- tai työmäärän.
Tavoitteet tuovat meidät lähemmäksi unelmia
Tavoitteen miettiminen voi viedä useita askeleita lähemmäksi unelmaa ja saa ajattelemaan, että unelman voi todella myös saavuttaa. Oli kyseessä sitten lyhyen (muutaman viikon tai kuukauden) tai pitkän (yhden tai useamman vuoden) aikavälin isompi tai pienempi tavoite.
Kannattaakin miettiä, miten juuri sinä voisit miettiä unelmiasi tavoitteina. Näin olet askeleen lähempänä unelmiasi.
Tehtävät
Tehtävä 1
Auta Jarkkoa erottelemaan unelmat tavoitteista.
Tehtävä 2
Mitkä seuraavista ovat alakoululaisille yleensä saavutettavissa olevia lyhyen aikavälin tavoitteita?
Lisätehtävä 3: Unelmakartta! (Mitä ihmettä? -tehtävä)
- Tehdään itsenäisesti tai parin kanssa.
- Unelmakartan tarkoituksena on kuvata niitä asioita, mistä unelmoit ja auttaa sinua tuomaan unelmat elämääsi. Unelmakartan tulee olla innostava ja saada sinut hyvällä tuulelle, tuntemaan hyviä ja mukavia asioita.
- Ohjeet
- Mieti ensin, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä ja mitä asioita haluat saavuttaa. Oletko unelmoinut ehkä jostain kavereihin, harrastuksiin, eläimiin tai kotiin liittyvistä asioista? Tee lista asioista, joita haluat saavuttaa. Voit laittaa unelmat myös tärkeysjärjestykseen.
- Etsi sen jälkeen lehdistä tai netistä kuvia, jotka kuvaavat parhaiten unelmiasi. Liimaa kuvat vihkosi sivulle tai tee sähköinen unelmakartta. Jos haluat esimerkiksi jotain eläimiin liittyvää, voit leikata tai tulostaa eloisia ja iloisia kuvia eläimistä, jotka kiinnostavat sinua. Voit myös vaikka leikata kuvan itsestäsi hymyilemässä ja liimata sen kuvien päälle.
- Laita unelmakartta jonnekin, mistä näet sen joka päivä. Yöpöydällesi, seinälle tai vaikka koulupöydälle niin, että katsot sitä huomaamattomasti niin usein kuin mahdollista.
Lisätehtävä 4: Koripalloa (Mitä ihmettä? -tehtävä)
- Tehdään itsenäisesti tai parin kanssa.
- Iida on 10-vuotias ja hän on harjoitellut koripalloa koulun pihalla. Hän aikoo haastaa isoveljensä vapaaheittokilpailuun ensi kuussa. Isoveli on yläkoulussa ja harrastaa koripalloa. Iida suunnittelee koripalloharjoituksiin menemistä yläkouluikäisenä.
- Keskustelkaa parin kanssa, mikä voisi olla Iidan lyhyen aikavälin tavoite? Entä pitkän aikavälin? Kuinka Iida voisi saavuttaa nämä tavoitteet?
- Kirjatkaa vastauksenne ylös ja valmistautukaa jakamaan ne muun luokan kanssa.
Lisätehtävä 5: Mitä sinä tavoittelet? (Mitä ihmettä? -tehtävä)
- Tehdään parin kanssa
- Miettikää yhdessä, mitä lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita teillä voisi olla koulussa, kotona tai muualla. Valitkaa tärkein lyhyen ja tärkein pitkän aikavälin tavoite ja miettikää, koska haluaisitte saavuttaa ne. Miettikää myös, miten voisitte saavuttaa ne.
- Tehtävän voi tehdä myös koko luokan kanssa yhteisesti. Mikä on meidän luokan lyhyen aikavälin tavoite? Entä pitkän aikavälin tavoite? Miten voisimme saavuttaa ne?
- Kirjatkaa vastauksenne ylös ja valmistautukaa jakamaan ne muun luokan kanssa.
2.2 Miten tavoitteet saavutetaan?
Tavoitteisiin tarkennuksia
Onneksi olkoon, olet asettanut itsellesi tavoitteen tai tavoitteita – olet askeleen lähempänä unelmaasi! Seuraavaksi voi tehdä suunnitelman siitä, mitä tavoitteen saavuttaminen vaatii.
Esimerkki
Voi esimerkiksi olla, että unelmoit kissasta ja olet asettanut sen hankinnan viimeistään vuoden päästä tavoitteeksi.
Olet jutellut asiasta vanhempiesi kanssa ja he ovat luvanneet sinulle oman kissan kolmella ehdolla:
a) sinun pitää osata hoitaa kissaa,
b) sinun pitää maksaa puolet kissan hinnasta ja
c) sinun pitää olla vuoden vanhempi.
Esimerkin oman kissan saaminen sisältää toisin sanoen kaksi osatavoitetta
1) sinun tulee oppia hoitamaan kissoja ja
2) sinun tulee säästää puolet kissan ostohinnasta vuodessa (vuoden vanheneminen tapahtuu itsestään ja vanhenemista on vaikea nopeuttaa, vaikka kuinka yrittäisit).
Säästämällä voit toteuttaa unelmia
Useimpien tavoitteiden saavuttaminen vaatii onnistuakseen rahaa. Rahaa taas on enemmän käytössä tulevaisuudessa kun säästää eli kun on enemmän tuloja kuin menoja.
Rahaa vaativia tavoitteita kutsutaan säästötavoitteiksi. Säästötavoite sisältää tiedon rahasummasta ja ajasta, koska summaa tarvitaan. Säästötavoitteiden tekemisen hyöty on siinä, että ne auttavat paitsi saavuttamaan unelmia niin myös hallitsemaan raha-asioita. Säästötavoitteet auttavat myös tekemään oikeita päätöksiä ostosten hetkellä silloin, kun on kiusaus ostaa jotain muuta.
Säästötavoitteista säästösuunnitelmiin
Säästötavoitteiden saavuttamista voidaan helpottaa tekemällä säästösuunnitelma. Jos säästösuunnitelma tuntuu mahdolliselta toteuttaa, voit alkaa noudattamaan sitä ja laittaa säästöön suunnitelman vaatiman summan säännöllisesti.
Tehtävät
Tehtävä 1
Oikein vai väärin? Valitse.
Tehtävä 2
Tehtävä 3. Uusi puhelin
Lisätehtävä 4: Pelikonetta hankkimassa (Mitä ihmettä? -tehtävä)
- Tehdään itsenäisesti tai yhdessä parin kanssa.
- Jaakko on yhdessä siskonsa Annan kanssa säästämässä rahaa uutta pelikonsolia varten. Heidän haluamansa konsoli maksaa 300€. Jaakolla on tällä hetkellä 80€ ja Annalla on 40€. He haluavat ostaa pelikonsolin vuoden sisällä.
- Vastatkaa yhdessä parin kanssa seuraaviin kysymyksiin ja kirjatkaa vastaukset vihkoon:
- Minkä säästötavoitteen Jaakko ja Anna ovat asettaneet?
- Milloin he haluavat saavuttaa tavoitteensa?
- Kuinka paljon he tarvitsevat lisää rahaa tavoitteen saavuttamiseksi?
- Mitä he voisivat tehdä kotona ja kodin ulkopuolella saavuttaakseen säästötavoitteet?
- Mitä heidän on hyvä huomioida, kun säästötavoite on saavutettu?
Lisätehtävä 5: Oma säästötavoitteet (Mitä ihmettä? -tehtävä)
- Tehdään itsenäisesti.
- Kirjaa ylös vastaukset alla oleviin kysymyksiin:
- Lyhyen ajan säästötavoite
- Mihin haluaisit säästää?
- Onko se halu vai tarve?
- Kuinka paljon se maksaa (säästötavoitteesi)?
- Kuinka paljon aiot säästää joka viikko säästötavoitteen eteen?
- Kuinka monta viikkoa sinun pitää säästää saavuttaaksesi säästötavoitteen?
- Pitkän aikavälin säästötavoite
- Kuinka paljon se maksaa (säästötavoitteesi)?
- Kuinka paljon aiot säästää joka viikko säästötavoitteen eteen?
- Kuinka monta viikkoa sinun pitää säästää saavuttaaksesi säästötavoitteen?
- Kuinka monta kuukautta ja vuotta sinun pitää säästää saavuttaaksesi säästötavoitteen?
- Lyhyen ajan säästötavoite
2.3 Jos se olisi helppoo niin kaikki tekis niin
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Nyt kun olet unelmiesi tavoittamiseksi:
- miettinyt mitä haluat,
- asettanut niihin liittyviä tavoitteita ja vielä
- tehnyt suunnitelmat niiden saavuttamiseksi, olet jo huomattavasti pidemmällä kuin pelkästään unelmista haaveilevat.
Hyväkään suunnitelma ei kuitenkaan toteudu eivätkä rahat säästy itsestään, vaan suunnitelma pitää myös toteuttaa. Ja se ei ole aina niin helppoa.
Askel kerrallaan kohti tavoitteita
Isot tavoitteet saavuttaa parhaiten pieni pala kerrallaan. Jos esimerkiksi tavoitteena on oppia puhumaan uutta kieltä, voi aloittaa käymällä yhdellä oppitunnilla. Tämän jälkeen ei vielä osaa puhua kieltä, mutta tietää pari sanaa.
Seuraavalla tunnilla voi oppia muutaman sanan lisää ja tekemään alkeellisia lauseita. Kun on käynyt muutaman kuukauden tunneilla säännöllisesti, ero ensimmäiseen tuntiin on iso vaikka ei olisi tehnytkään mitään ihmeellistä.
Samalla tavoin myös säästämisessä tärkeintä on säännöllisyys ja säästämisen jatkaminen kerrasta toiseen.
Jos se olis helppoo niin kaikki tekis niin
Kun säästää rahaa, tulee vastaan houkuttelevia ostosmahdollisuuksia, joita ei malttaisi sivuuttaa ja säästäminen voi tuntua tylsältä. Säästöaika saattaa tuntua liian pitkältä, säästettävä summa tosi isolta ja samaan aikaan voi tulla kiusaus ostaa jotain muuta mieluummin kuin taas kerran säästää.
Tällaisissa tilanteissa on tärkeää muistaa, mikä oma säästötavoite on ja miksi sen haluaa saavuttaa. Usein ison tavoitteen saavuttaminen on tärkeämpää kuin pienen houkutuksen ostaminen. Jos kuitenkin valitsee houkutuksen, on valinnan hintana tavoitteen lykkääntyminen kauemmas tulevaisuuteen.
Tehtävät
Tehtävä 1
Mitkä seuraavista asioista voivat vaikuttaa päätökseen ostaa tai säästää rahaa?
Tehtävä 2
Lisätehtävä 3: Millaisia rahankäyttäjiä luokassamme on? (Mitä ihmettä? -tehtävä)
- Tehdään yhdessä koko luokan kanssa opettajan johdolla.
- Äänestetään! Opettaja kirjoittaa taululle tekstin “Kun saan rahaa, …” ja niiden alle kolme saraketta teksteillä: 1) “käytän kaikki”, 2) “käytän osan ja säästän loput” ja 3) “säästän kaikki”. Opettaja pyytää seuraavaksi kunkin sarakkeen otsikon kohdalla niin ajattelevia oppilaita viittaamaan. Äänestys voidaan tehdä myös sokkona.
- Opettaja merkitsee viitanneiden oppilaiden lukumäärän kunkin sarakkeen alle. Opettaja voi kysyä myös jatkokysymyksinä seuraavia kysymyksiä:
- Mihin säästätte? (säästäjät)
- Mihin olette käyttäneet säästönne? (käyttäjät, osin säästäjät)
- Miten pitkään säästitte viimeksi? (osin säästäjät)
Lisätehtävä 4: Miten säästö- ja ostopäätöksiimme vaikutetaan? (Mitä ihmettä? -tehtävä)
- Tehdään parin kanssa.
- Monet tahot vaikuttavat ostopäätöksiimme. Muun muassa kaverien, julkisuuden henkilöiden ja mainosten vaikutusta usein aliarvioidaan, vaikka niillä on oikeasti iso merkitys päätöksiimme.
- Miettikää vastauksia seuraaviin kysymyksiin ja vertailkaa kokemuksianne.
- Oletko koskaan halunnut jotain asiaa sen vuoksi, että jollakin sinun ikäiselläsi tai kaverillasi on se?
- Mikä on mainostamisen tarkoitus? Kuinka mainokset voivat vaikuttaa päätöksiisi käyttää tai säästää rahaa? (tutustu tarvittaessa osion 1.2 tehtävissä esiteltyyn Ylen artikkeliin ja sen sisältämiin videoihin)
- Miksi voi olla tärkeää asettaa tavoitteita ja tehdä suunnitelmia?
- Miltä sinusta tuntuu, kun saavutat tavoitteita?
- Kirjatkaa ajatuksenne ylös ja valmistautukaa jakamaan ne muun luokan kanssa.
Lisätehtävä 5: Kaikki palaa vai kaikki säästyy! (Väitellään! -tehtävä)
- Tehdään pareittain tai 3-4 oppilaan ryhmissä
- Tehdään pari- tai ryhmäväittely, jossa toinen väittelijä on sitä mieltä, että missään nimessä ei ikinä kannata säästää mitään vaan kannattaa elää hetkessä. Toinen on taas sitä mieltä, että kyllä vain, säästäminen kannattaa ja on viisasta.
- Valmistautukaa 5-10 minuuttia ja kirjoittakaa perusteluja oman väitteenne tueksi.
- Väitellään! Ope tai luokkakaveri toimivat puheenvuorojen jakajana.
- Mitä opittiin? Kumpaa väitettä oli helpompi puolustaa, mitä itse ajattelet?
Lisätehtävä 6: Älä osta mitään -haaste (Mitä ihmettä! -tehtävä)
- Tehdään itsenäisesti tai koko luokan kanssa.
- Luonto-Liiton Älä osta mitään -päivää eli päivän mittaista ostolakkoa vietetään kannanottona kestävän kuluttamisen puolesta vuosittain marraskuussa. Ostolakko on hyvää harjoitusta myös omien tavoitteiden saavuttamiselle.
- Kokeile olla kokonainen viikko ostolakossa harjoitellaksesi säästötavoitteissa pysymistä ja sitä, osaatko sanoa heräteostoksille ei. Vain ehdottoman pakollisten tarpeiden (ruoka, ehjät vaatteet tai koulutarvikkeet rikkinäisten tilalle jne.) ostaminen on sallittua tänä aikana.
- Kirjoita viikon päätteeksi ylös, milloin olit lähellä tehdä tai teit muita kuin ei-pakollisia ostoksia. Minkälaisia ajatuksia ajattelit silloin?
Lisätehtävä 7: Takaisin säästämisen polulle (Mitä ihmettä? -tehtävä)
- Tehdään parin kanssa.
- Pohdi parin kanssa seuraavia kohtia:
- Oletko koskaan säästänyt rahaa jonkun asian hankintaan?
- Oliko summan säästäminen helppoa vai vaikeaa?
- Teitkö koskaan säästämisen sijaan heräteostoksia, jonka seurauksena sinulla ei jäänyt rahaa säästöön?
- Jos onnistuit säästämään summan kasaan, mikä oli salaisuutesi?
- Mitä neuvoja antaisitte jollekin oman ikäisellesi, jolla on hankaluuksia saada rahaa säästöön?
- Kirjatkaa vastauksenne ylös ja valmistautukaa jakamaan mielipiteenne muun luokan kanssa.